Kevesebb áldozat az utakon

A tavalyi és a két évvel ezelőtti adatokhoz képest idén, az első nyolc hónapban továbbra is javuló tendencia figyelhető meg a közúti közlekedési balesetben elhunytak számát tekintve.

Hasonló tartalmaink:

Az utóbbi években a 2013-as volt az eddigi legkedvezőbb esztendő a közlekedésbiztonság szempontjából. Mindehhez képest idén augusztusban 44-en, míg 2013-ban 67-en vesztették életüket az utakon. A 2015-ös adat ugyancsak magasabb, 52 volt. Az első nyolc hónap adatait nézve is jobb a helyzet, 2016-ban 365, tavaly 404, három éve pedig 378 ember szenvedett halálos balesetet.

– Nyolc hónap elég hosszú idő ahhoz, hogy az egész éves közlekedésbiztonsági helyzet alakulására lehessen következtetni – mondta Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. – Ez alapján kijelenthetem, jó úton járunk, van remény arra, hogy ez év végén kedvezőbbek legyenek a halálos közúti közlekedési balesetek mutatói, mint az elmúlt években. A balesetek okai közt még mindig kiemelkedő, 9,5 százalékos arányban van jelen az ittasság. Ez csaknem annyi, mint az előző év azonos időszakában, viszont 2013-hoz képest javult, akkor 10,5 százalék volt. E téren nem értünk el átütő sikereket, az ittassággal még mindig egy olyan kockázati tényezőt hordozunk magunkkal, ami potenciálisan a halálos balesetek forrása lehet. A rendőrség ezért továbbra sem tekinthet el attól, hogy minden közúti ellenőrzéskor teszteli a járművezetők józanságát.

Még mindig a személyautót vezetők okozzák a legtöbb balesetet, az összesnek a 64 százalékát. A közúti közlekedés legsérülékenyebb, legvédtelenebb résztvevői közül a kerékpárosok okozzák a szerencsétlenségek 12, míg a gyalogosok az 5 százalékát. Ezt azért fontos kiemelni, mert az ő esetükben egy baleset könnyen súlyos vagy halálos kimenetelű lehet. Az okokat nézve közel 3200 baleset a gyorshajtás, 2800 a szabálytalan irányváltoztatás, 2600 az elsőbbség meg nem adása miatt következett be. A fő baleseti okok tekintetében évtizedek óta nincsenek jelentős változások, még mindig a sebességtúllépés az első.

Nőtt ugyan a közúti közlekedési balesetek száma, de a sebességet és a passzív biztonsági eszközök használatát ellenőrző berendezések bevezetésével a közlekedők jobban odafigyelnek útközben, és bár ugyanúgy történhet baleset, de valószínűbb, hogy annak anyagi kár vagy enyhébb sérülés lesz a végkimenetele.

– A rendőrség mindent megtesz a balesetek megelőzéséért, de nem lehetünk ott mindenhol. Az összes szabálytalankodónak meg kell értenie, hogy nem lehet mindent büntetlenül megúszni, előbb-utóbb balesetet okozhatnak, rosszabb esetben megsérülhetnek ők vagy az utasaik. A közlekedésben a figyelmetlenségnek és a szabályok megszegésének akár végzetes következményei lehetnek – összegzett az ezredes.

police.hu

Címkék