Venni vagy nem venni

Vegye meg… kihagyhatatlan… szenzációs árkedvezmény…csak 1 napig. Nem lehet úgy létezni, hogy ne halljuk, lássuk, olvassuk ezeket a hirdetésekben. Zúdulnak ránk mindenkor és mindenhol a reklámok ilyenkor, karácsony előtt. De főleg Fekete Pénteken. Akkor mindenképp vásárolni kell. Vagy mégsem?

Hasonló tartalmaink:

Mindjárt itt a karácsony, vegye meg a legújabb, legnagyobb, legfullabb hd TV-t, most okosszemüveggel, ami alkalmazkodik a néző igényeihez, és viselésével focimeccsé konvertálja a brazil szappanoperát és pörgős akciófilmmé az unalmas művészfilmet. / Kérd meg anyut, hogy vegyen neked félig kutya, félig ember, teknőspáncél formájú, pihe-puha párnácskával is felszerelt, eperillatú babát, ami altatót énekel, ringat, megtanít járni, beszélni, számolni és olvasni is. Persze, mindez túlzás. Persze, nevetségesen hangzik. De mi van azokkal a reklámokkal, amelyeknek tényleg bedőlünk? Amelyek után fejvesztve rohanunk a legközelebbi boltba, ahol a hirdetett terméket megvehetjük. Mert úgy érezzük, ha lemaradunk, kimaradunk. A jóból. A tökéletesből. A boldogságból. A boldog karácsonyból. De tényleg egy TV-től vagy egy mindent tudó babától lesz az boldog? Nem mindenki szerint.

A 90-es évek elején két kanadai reklámszakembernek elege lett a saját szakmájából, megalapították az Adbusters, magyarul: Reklámirtók nevű szervezetet, és bevezették a Buy Nothing! Day-t, azaz a Ne vásárolj semmit! napot. És mégis melyik nap lett volna ideálisabb erre, mint a Black Friday, azaz a már itthon is jól ismert Fekete Péntek, november utolsó péntekje, amikor elszabadul a karácsony előtti vásárlási láz. A napot azóta 60 országban, köztük 2004 óta Magyarországon is megtartják. Az akció lényege nagyon egyszerű: a szervezők arra hívnak fel, hogy ezen a napon ne vásároljunk. Céljuk pedig nem az, hogy keresztbe tegyenek a kereskedőknek és a boltoknak, hanem, hogy tudatosabbá váljunk mi, fogyasztók, vásárlók. Azaz, hogy gondoljuk át még egyszer mielőtt megvesszük, amit épp megveszünk, hogy biztosan szükségünk van-e rá, vagy csak egy ügyes reklámkampánynak köszönhetően landol az a valami a bevásárló kocsinkban. Ha igenis szükségünk van rá, akkor arra biztatnak, hogy helyi termelőtől vásároljunk, hazai terméket. Céljuk még emellett, hogy felhívják a túlfogyasztásra a figyelmet, és a problémákra, amiket ezzel okozunk, legyenek azok környezeti (az elektronikai – azaz pl. a kidobott mobilokból, laptopokból, stb. álló – hulladék eléri az 50 millió tonnát évente), vagy társadalmi jellegűek (rengeteg hír szól arról, hogy egyes cégekről kiderült, gyerekeket alkalmaznak rettenetesen körülmények között, gyakorlatilag éhbérért, termékeik előállítására). Nem utolsó sorban arra is emlékeztetni szeretnének, hogy lehetne másképp, tartalmasabb módon is eltölteni a szabadidőt a barátainkkal, a családtagjainkkal, „shoppingolás” helyett.

Persze semmi sem fekete vagy fehér. Az amerikai cégek kezdenek beletanulni ebbe az új irányelvbe is, marketingjüket máris ennek megfelelően alakítják: egy részük az összes közösségi platformjukon hirdetve bezárnak erre a napra a fenti kezdeményezés miatt, másik részük bár megtartja a Black Friday-t, de ennek bevételeit környezetvédelmi célokra ajánlják fel. Természetesen mindkettő fogástól garantáltan nő  a népszerűségük, gyűlnek a like-ok az oldalukon és a vásárlók a boltjaikban.

Ön mit fog tenni pénteken? Vásárol vagy nem?

Címkék