Eddig három halálos áldozatot követeltek a közlekedési balesetek
Kürti István, az Érdi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője megkeresésünkre elmondta, hogy a védtelenebb közlekedők vannak veszélyben a területünkön, a három halálos áldozatból ketten gyalogosok – beleszámítva a hétfői gázolás áldozatát is, egyikük pedig kerékpáros volt. A közlekedési balesetek egyharmadát a gyorshajtások okozzák.
A közúti balesetek egyharmadát az abszolút és a relatív gyorshajtások okozzák, mondta el Kürti István, aki elmagyarázta, hogy az előbbibe tartoznak azok az esetek, amikor a járművezető az útra megállapított, vagy a táblával meghatározott sebességnél gyorsabban halad, utóbbiba pedig azok, amikor a jármű vagy a rakomány sajátosságait, az útviszonyokat, a forgalmi, a látási és az időjárási viszonyokat figyelmen kívül hagyva lépi túl a sebességet.
Az idei év első kilenc hónapja alatt a területünkön több mint 2000 gyorshajtót regisztráltak, jellemzően azonban kisebb fokú gyorshajtásokkal, mondta el Kürti István. A személyi sérüléssel járó balesetek száma csökkenő tendenciát mutat itt, hiszen a tavaly ugyanebben az időszakban mért adatokhoz képest 17%-kal kevesebb, 50 személyi sérüléssel járó baleset történt, ebből 17 balesetben szerepet játszott a gyorshajtás. Az ittas állapotban elkövetett balesetek aránya 10% alatti.
Kürti István hozzátette, hogy Érden elsősorban a bejövő utakon hajlamosak a gépjárművezetők a sebességtúllépésre, azaz a 6-os és 7-es főúton, az M7-est a városközponttal összekötő Bajcsy-Zsilinszky, Riminyáki, Budai és Iparos úton. “Fontos azonban, hogy az elkerülő utakat is nézni kell, mert ha a fő közlekedési útvonalakon dugó van, akkor ezeket használják előszeretettel a járművezetők,” emelte ki a Közlekedésrendészeti Osztály vezetője.
“A rendőrség az eddigi sebességmérések kapcsán alkalmazta a jól látható rendőrségi modult: kint állt a rendőrautó, a rendőrjárőr, és úgy végezte a sebességmérést. Ugyanakkor, mivel azt tapasztaltuk, ha a gépjárművezetők tudják, hol számíthatnak sebesség-ellenőrzésre, akkor bár az érintett területen lassítanak, de előtte és utána is gyorsabban hajtanak. Éppen ezért október hónaptól elkezdtük a rejtett sebességmérés alkalmazását, azaz nem biztos, hogy kint lesz az autó mellett a sebességmérő eszköz, és az sem biztos, hogy ezt csíkos autóból fogjuk végrehajtani, mert van erre rendszeresítve civil szolgálati autó, és ezt a sebességmérést már nem csak álló helyzetből, hanem mozgásból is végre tudjuk hajtani”, mondta el Kürti István. “Az adott forgalmi helyzetben közlekedik a rendőrjárőr, az autóba szerelt készülékkel az előtte haladó és a szemből érkező forgalmat tudja ellenőrizni, és amennyiben azt tapasztalja, hogy az adott autós a megengedett sebességnél gyorsabban halad, akkor felvételt készít, megállítja a vezetőt, és a szankcióra rögtön sor is kerülhet. Nagyon fontos, hogy minél hamarabb kövesse a szankció a jogsértést az autósoknál, mert ez nagyobb visszatartó erővel tud bírni, mint hogyha csak később, postán kapják meg a büntetést”, magyarázta el kérdésünkre a Közlekedésrendészeti Osztály vezetője.
A közlekedési balesetek 2011 óta évente körülbelül 600 ember életét követelik országszerte, derül ki a KSH MTI-hez eljuttatott statisztikájából. Egy, a police.hu-n ugyanebben a témában nyilvánosságra hozott videó pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy az év első 304 napján 513 ember halt meg a közlekedési balesetekben, így a statisztika alapján idén még körülbelül 100 ember veszítheti az életét az utakon, de persze ez nem törvényszerű, ha mindannyian felelősen közlekedünk.
(Kiemelt kép: KSH/MTVA Sajtóadatbank/MTI)