Nem biflázni, értelmezni kell tudni a sikeres magyar érettségihez

Számos érettségi előtt álló diák vett részt szüleik és pedagógusaik társaságában a Csuka Zoltán Városi Könyvtár Finomságok éretleneknek és érdeklődő éretteknek című új sorozatának első előadásán, amit szerdán este tartott dr. Szentesi Zsolt, az Eszterházy Károly Főiskola Magyar Irodalomtudományi Tanszékének vezetője az emelt szintű magyar érettségiről.

Hasonló tartalmaink:

A tanszékvezető hangsúlyozta, hogy a pontszámok alapján sokkal nagyobb hangsúlyt kap az írásbeli emelt szintű magyar érettségi a szóbelinél, ezért érdemes erre alaposan felkészülni. Méghozzá nem az életrajzok bemagolásával, mert azokat általában sem a szövegalkotó, műelemzési, sem a szövegértési feladatokban nem kérik számon. Annál inkább elvárás a kötelező művek ismerete, illetve ezek kapcsán egy szintetikus rálátást, gondolkodást igényel, amely segítségével az érettségiző képes alkalmazni nyelvi, nyelvhasználati, irodalmi és fogalmi ismereteit, olvasói tapasztalatait a múlt és a jelenkor nyelvi, kulturális jelenségeinek megértésében.

Az előadó tételesen végigvett minden egyes írásbeli feladatot: mire hány pontot lehet szerezni, illetve, milyen tartalmi és formai követelményeknek kell ezekben megfelelni, majd egy konkrét mű – Kosztolányi Dezső Mint aki a sínek közé esett című versének – elemzésével illusztrálta a műelemzés sajátosságait.

Nida Judit, a Csuka Zoltán Városi Könyvtár igazgató-helyettese elmondta, a könyvtár igyekszik közösségi feladatokat is ellátni, épp ezért működtetnek angol nyelvi társalgási klubot a Zenekönyvtárban, baba-mama klubot és családi kézműveskedős foglalkozásokat a Gyerekkönyvtárban, a fiatalokat, gimnazistákat pedig ezzel az érettségire felkészítő sorozattal szeretnék megszólítani, aminek legközelebbi alkalmára valószínűleg februárban kerül majd sor, és olyan kortárs művek elemzésében, értelmezésében segít majd akkor dr. Szentesi Zsolt előadó, amelyek a 2018/2019-es tanév május-júniusi emelt szintű érettségi vizsgáinak témái között szerepelnek és a hagyományos középiskolai tananyagból hiányoznak.

Címkék