Emelkednek a sebességhatárok

Gyorsabban mehetünk több sztrádán és autóúton. Jön a “fapados autópálya”. Megemelte a sebességhatárokat több autópálya és autóút egyes szakaszain a Magyar Közút Zrt. (MK). Ezeken az utakon lehet gyorsabban menni, mint korábban.

Hasonló tartalmaink:

- Megszűnt a 100-as korlátozás az M0-s déli szektorában az M7-es és az M6-os autópálya közötti szakaszon, személyautóval immár 110 km/óra a határ. Hogy eddig miért volt 100? “Korábban a megállási látótávolságokra meghatározott paraméterek biztosítása érdekében határozták meg így” – mondta a Vezess.hu kérdésére az MK.

- A kezdetektől 80-nal lehetett menni az M0-s északi szektorában az M2-es és a 2-es főút csomópontja között, nemrég 100-as táblákat helyeztek ki. Mivel 2012-ben a közeli Megyeri hídon is felemelték 100-ra a maximálisan engedett tempót, a korábbiaknál sokkal lendületesebben lehet itt haladni. A hivatalos indoklás szerint a 80-as korlátozás a csomópontok közelsége, az ívviszonyok és a környezeti adottságok (“bevásárló központ által megvilágított környezet”), miatt létezett, csakhogy az elmúlt évek baleseti statisztikái, és az MK tapasztalatai alapján felemelték.

- Szintén 100-ra emelték a határt az M51-esen a kevesebb autó miatt.  Az indoklás szerint áthelyeződött a tranzitforgalom az 51-es főút és az M5-ös autópálya között az M0-s 2013-ban átadott új nyomvonalára.

- Még tavaly emelték 100-ról 130-ra az M5-ös autópálya főváros közeli szakaszát.

- 130-ra ugrott a határ az M6-os autópálya egyik szakaszán a korábbi 100-ról, míg szintén Budapest mellett egy 8 kilométeres szakasz több részén 80-ról 100-ra.

- 100-ról 120-ra emelkedett az M3-as két szakaszán is a megengedett csúcssebesség.

Mi alapján gyorsítanak, mennyibe kerül a táblakihelyezés?

A közlekedési törvény ötévenként előírja minden egyes hazai út sebességhatárának a felülvizsgálatát, ugyanakkor nem ritka, hogy ennél sűrűbben nekiállnak méricskélni egy-egy szakaszon az illetékesek. Az útkezelő, a rendőrség és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szakértői együtt döntenek a baleseti és forgalmi adatok, valamint az üzemeltetés tapasztalatai alapján.

“Az adatok elemzését helyszíni szemle követi, ott vitatják meg a változtatási javaslatokat. A vizsgálatok mélysége útkategóriánként változik” – mondja Marczin Bence, az MK kommunikációs osztályvezetője.

Komoly költségekkel nem jár a sebességhatárok megemelése, egy-egy tábla cseréje 15 400 forint. Ebben benne van az ára, és a telepítés költsége a munkás bérétől a gázolajköltségig. A végső összeg persze függ az érintett szakasz hosszától, az említett autópályákon és autóutakon “tükrösen”, a belső oldalon megismételve kell kirakni a táblákat. Plusz minden csatlakozás után kötelezően, de legalább kilométerenként.

Jönnek a fapados autópályák

Nem csak kitáblázás gyorsítja majd a forgalmat országszerte, hanem bizonyos utak kiszélesítése is. Erre utal a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár meglehetősen érdekes bejelentése a múlt hétről. Tasó László szerint bővítik a gyorsforgalmi utak típusait.

Az állami keresztelőn “M gyorsút” nevet kapott új útfajta 2×2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező, viszont leállósáv nélküli gyorsforgalmi út lesz, amelyen lehet szintbeli kereszteződés, körforgalom, és a települések közelében jelzőlámpa. Valószínűleg 110 lesz a megengedett maximális sebesség, és ha nem találnak ki neki új jelzőtáblát a KRESZ-be, akkor az Autóútat rakják majd ki.

A jóindulatú megközelítés szerint a közlekedést gyorsító, az autósok életét megkönnyítő döntés, ha egyre több sima kétsávos utat alakítanak át ilyenné. A rosszindulatú megközelítés szerint nincs pénz valódi autópályákra, és ezzel az olcsóbb, fapados verzióval tudja csak a kormány teljesíteni ígéretét, miszerint minden megyei jogú városnak gyorsforgalmi útkapcsolattal kell rendelkeznie.

Elsőként az M44-es, valamint az Eger és Kaposvár bekötését biztosító út lehet M gyorsút. Ez azt is jelenti, hogy csalatkozik, aki valódi autópályára számított ezeken a helyeken.

További részletek a vezess.hu oldalán. 

Címkék