Felgyorsul a vonatforgalom Érd irányába

Már ebben az évben elkezdődik a vasútvonal átépítése és felújítása Kelenföldtől Százhalombattáig. Mint ismert, két ütemben újul meg a Kelenföld és Pusztaszabolcs közötti vasútvonal. Az első szakaszon, Százhalombattáig már az idén megkezdődhet az építkezés. A sikeres magyar pályázat révén a beruházás költségeinek 85 százalékát Brüsszel finanszírozza.

Hasonló tartalmaink:

Február végéig lehet még beadni a kivitelezői pályázatokat a Kelenföld és Százhalombatta közötti húsz kilométer hosszú vasútvonal felújítására. Mint Mosóczi László, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vasúti igazgatója a Magyar Hírlapnak elmondta, kedvező esetben májusban szerződést köthetnek a nyertes ajánlattevővel. Így az idei munkakezdés esetén 2019-re teljesen átépülhet az elővárosi és a transzeurópai korridor részét képező vasútvonal.
A magyar kormány korábban sikeresen pályázott az Európai Uniónál a projekt támogatására, így a vasútvonal felújítási költségeinek 85 százalékát Brüsszel finanszírozza az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) program keretében. A CEF-pályázatban 65 milliárd forintos tételt tesz ki ennek a vonalnak a felújítása. A végső költségvetést a közbeszerzési pályázat eredménye határozza meg, vagyis az értékelési szempontok között az ajánlati ár is meghatározó lesz. A székesfehérvárihoz és a püspökladányihoz hasonlóan ez is komplex beruházás lesz, vagyis nemcsak a vasúti pálya újul meg teljesen, hanem a felsővezeték-hálózat, a biztosítóberendezések, az állomások, az útátjárók, a hidak és a vasúthoz vezető utak egy része is.
Ezen a szakaszon három vasútállomás és öt megállóhely található, új, külön szintű aluljárók is épülnek az utasok számára, a személyszállító szerelvényekre pedig ötvenöt centiméter magas peronokról lehet majd beszállni, és mindenhol új térvilágítást szerelnek fel. Emellett tíz új lift szolgálja majd ki az utasokat, és összesen mintegy száznyolcvan férőhelyet biztosító P+R parkolót építenek. Az átépítést követően emelkedik a vonatok sebessége, így csökken az utazási idő. Kelenföld és Érd között azonban a beépítettségi körülmények miatt néhány helyen – Budafok, Háros, Érd felső, Érd közelében – a pályára engedélyezett százhúsz helyett rövid szakaszokon nyolcvan–száztíz kilométeres sebességgel lehet haladni.
A nyertes kivitelezőnek összesen hatvanöt új váltót kell a vonalon elhelyezni, ebből ötven fűtött lesz. A tíz, úgynevezett nagysugarú kitérő – amelyek Érden épülnek – arra alkalmas, hogy általuk negyven helyett nyolcvan kilométeres sebességgel lehet az állomások megelőző vágányait megközelíteni, így gyorsul a közlekedés, és jobban tartható a személyszállító vonatok menetrendje.
Hat külön szintbeli útátjáró készül, valamint hat szintbeli kereszteződést is át kell építeni Kelenföld és Százhalombatta között. Az ezekhez vezető utak megújulnak.
Ahogy az M0-s és az M6-os autópálya építésénél, jelentős környezetvédelmi beruházásra is sor kerül. A vasúti pálya alépítményéből – az egykori Metallokémia-gyár működése miatt – egy szakaszon mintegy másfél méter magas kohósalakot is el kell távolítani. Öt épület újul meg, Érden pedig a villamosenergia-ellátás érdekében alállomás átépül, a jelenlegi létesítmény teljesítménye ugyanis nem alkalmas arra, hogy a növekvő elővárosi, nemzetközi távolsági és teherforgalmat kellő kapacitással ellássa.
Mosóczi László elmondta: a beruházást úgy tervezték, hogy az új létesítmény megfelelő karbantartás mellett legalább harminc évre megoldja az üzemeltető MÁV Zrt. problémáit, fenntartható lesz az emelt szintű és elvárt szolgáltatási színvonal.
(Forrás: magyarhirlap.hu)
Címkék