Fókuszban a tehetség

Kell-e külön tehetséggondozás az óvodában? Milyen lehetőségek vannak erre az intézményekben? Erről tartott előadást a Kincses óvoda és a tagintézmények pedagógusainak Nagy Jenőné, az Óvodapedagógusok Országos Tehetségsegítő Tanácsának elnöke.

Hasonló tartalmaink:

Az országgyűlés 2008-ban elfogadta a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács által benyújtott határozatot, miszerint kulcskérdésként fogják kezelni a fiatalok tehetséggondozását, óvodás kortól 35 éves korig. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanácsban az óvodától az egyetemig minden területnek megvan a maga szakértője; Nagy Jenőné feladata volt az óvodai tehetségfejlesztés módszereinek kidolgozása.

– Ezen a területen korábban nem volt tehetséggondozás, mára viszont eljutottunk odáig, hogy Magyarországon közel 150 olyan óvodai tehetségpont van, ahol az általunk kidolgozott program szerint dolgoznak – mondta lapunknak Nagy Jenőné, hozzátéve: Érden még nincs ilyen óvoda, Százhalombattán viszont igen.

– Az érdi óvodapedagógusok részt vettek egy százhalombattai képzésen, és megtapasztalhatták, hogy ez egy olyan pozitív pedagógiai program, amiben a XXI. század gyermekeinek részesülniük kell. Ezért hívtak meg, hogy tartsak számukra egy előadást az óvodai tehetséggondozásról – tette hozzá Nagy Jenőné.

Az óvodai tehetségpontokban két éven keresztül figyelik a gyerekek érdeklődését, kreatív cselekvési rendszerét és motivációját valamilyen speciális területhez. A középső csoportot követően a gyermekekkel tehetségterületenként – ez lehet zenei, vizuális, logikai, vagy épp nyelvi – különböző programok keretében foglalkoznak az erre képzett óvónők.

– Az ötéves és idősebb gyerekekkel különleges, a hagyományostól eltérő elméleti rendszer alapján foglalkozunk. Az iskolában a gyermek érdeklődésének megfelelő irányt, szakkört választhat, így továbbviheti azokat az alapokat, amelyeket az óvodában megkapott. Azon kell lennünk, hogy tehetséggondozó műhelyek induljanak az iskolában is – hangsúlyozta Nagy Jenőné, kiemelve: nem versenyeztetésről van szó, hanem gondozásról, vagyis a cél az, hogy a gyerekek megkaphassanak mindent ahhoz, hogy később kibontakozhassanak azon a területen, amelyen tehetségesek. A szakember elmondta azt is: azoknak, akik bekerülnek ezekbe a tehetségsegítő műhelyekbe, kreativitásuk és interperszonális készségeik fejlettebbek lesznek, mint a többieknek. A program természetesen a szülővel együttműködve működik – hangsúlyozta Nagy Jenőné.

Bár Érden egyelőre nincs még óvodai tehetségpont (iskola ellenben kettő is: a Batthyány és a Gárdonyi), az óvodapedagógusok is nagyon fontosnak tartják a legkisebbek tehetséggondozását. Mint Szénásiné Mészáros Márta, a Kincses óvoda intézményvezetője lapunknak elmondta, kiemelt feladatuk a különleges bánásmódot igénylő gyermekek fejlesztése, és ez magában foglalja a tehetséggondozást is.

– Nagyon sok gyermek mutat az átlagosnál nagyobb tehetséget egy-egy területen. Ha ezt már óvodáskorban támogatjuk, biztos, hogy az iskolában is sikeresebbek lesznek majd – tette hozzá az intézményvezető, aki azzal zárta szavait: a szerdai előadáson minden tagóvodájukból érkeztek pedagógusok, hogy a tehetséggondozással kapcsolatban egységesen gondolkodjanak. Az előadáson iskolai és pedagógiai szakszolgálati tehetségkoordinátorok is részt vettek.

(Érdi Újság)

Címkék