Millárdokba kerül az új autópályák építése és a meglévők javítása: fejlesztésük javítja a baleseti statisztikákat is, a régi kocsik visszatérése azonban újabb veszélyforrást jelent – mutat rá Tolna Sándor, a Pest Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőség igazgatója. A Rádió Orient műsorában téma volt a biztonságos gyerekszállítás és a kezdőknek ajánlott közlekedési e-learning program is.
A biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele a biztonságos úthálózat. Az ország fő úthálózata a fővárosból indul vagy idevezet, ezért természetes, hogy Pest megyében kiépült utakon járhatunk, inkább az alsóbbrendű utak fejlesztése lenne szükséges. Pest megye déli részén, Nagykőrös és Jászkarajenő térségében különösen szükség lenne az úthálózat járhatóbbá tételére. Az északi részen Vác, vagy a másik irányba Budaörs felé jól kiépült utakon közlekedhetnek az autósok.
A korszerűsítés jegyében két új projekt is indul hamarosan, az egyik az M4-es, a másik az M8-as autópálya építése, de fejlesztik a 11-es utat is. ‘A főutak állami vagy uniós pénzből épülnek, a helyieket az önkormányzatok és a Magyar Közút finanszírozza’ – mondta el kérdésünkre az igazgató – ‘az utak azonban kopnak, folyamatos felújításra szorulnak, mindenütt látjuk az újabb kátyúkat, amik állandó veszélyforrást jelentenek, különösen, ha a megengedett sebességet nem tartjuk be. A kátyúk eltüntetése milliós nagyságrendű, míg az új utak építése már milliárdokat emészt fel”, tette hozzá Tolna Sándor.
A közlekedés biztonságában fontos szerepet tölt be a gépkocsik műszaki állapota, az elmúlt 20 évben lecserélődtek a teherautók és a nemzetközi utakon járó autóbuszok nagyobb része, a személyautók járműparkja folyamatosan cserélődik. Most azonban elindult egy negatív tendencia, aminek következtében egyre több a régi autó az utakon, amiket sűrűn kell javítani, de a többit is ajánlott rendszeresen ellenőriztetni – mondta az igazgató.
A baleseti adatok viszont javultak a megyében – ezt az Európai Unió is elismerte, és díjjal is jutalmazta. A zéró tolerancia szintén hozott eredményt, a sebesség betartása javult, de vannak örök visszaesők, akik újra ittasan ülnek volán mögé, vagy túl gyorsan vezetnek – hangoztatta a Közlekedési Felügyelet igazgatója.
A legtöbb balesetet személyautóval követik el, de tavasszal több a motoros és a kerékpáros baleset is. A másik nagy veszélyforrást a teherautósok jelentik, akiknél bár szigorúan ellenőrzik a pihenési idő betartását, mégis vannak kihágások, egyes cégek ugyanis rendszeresen túlvezettetik a sofőröket. A digitális rögzítésből pedig kiderül, melyik gépkocsivezető mennyit vezetett, és komoly pénzbírsággal sújtják a fegyelmezetleneket.
A gyerekek biztonságára, a gyermekülések használatára fókuszálva márciusban rendezték meg a „Biztonság Hete” elnevezésű programot. A szakértő szerint a jó ülést a gyermek korához, súlyához kell megvásárolni, így körülbelül három gyermekülésre lesz majd szüksége egy apróságnak. A stúdió vendége felhívta a figyelmet, hogy bár az áruk borsos, 16.000 forinttól a csillagos égig mehet, nem biztos, hogy jó, ha a családok egymásnak adják kinőtt példányokat, mert egyre korszerűbbeket lehet kapni, ami jobban védi a kicsiket. A lényeg, hogy be is legyen kötve a gyerek, hiába ültetik bele, ha nem megfelelően használják. „Az autósok 90 százaléka szerencsére szabályosan utaztatja gyermekét” – szögezte le Tolna Sándor.
A közlekedési szabályokkal azonban nem mindenki van tisztában, a kerékpárosok közül az idősebb nemzedék nem ismeri a KRESZ-t, a gyerekek szerencsére már igen.„Az interneten is van ilyen ismeretfejlesztő program, érdemes felkeresni és új ismereteket szerezni: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Közlekedési Felügyelőség által indított tanuloknak.hu a diákoknak nyújt tanácsot de újrakezdő közlekedők számára is nyitott. „A szabályok állandóan változnak, és egy kis felfrissítés senkinek sem árt” – hívta fel a figyelmet Tolna Sándor.
A teljes adás hanganyaga meghallgatható a Rádió Orient honlapján:
http://radioorient.hu/adasok/2014-04-29_tolnasandor
forrás: kormanyhivatal.hu