Letették a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasút alapkövét
A vasútnak mindig mennie kell. Ezzel a mottóval köszöntötte a heves esőzésben egybegyűlteket dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasútvonal-fejlesztés alapkőletételén szeptember 4-én délelőtt a százhalombattai vasútállomáson. Noha az ünnepélyes aktusra csak most került sor, a beruházás körülbelül a negyedénél tart.
A fejlesztés közel 105 milliárd forint értékben, két szakaszban, nagyrészt európai uniós forrásból valósul meg. A vasútvonal korszerűsítésének és az ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítésének alapkőletételi ünnepségén Mosóczi László arról beszélt, hogy a vasútvonalak fejlesztése alapozza meg a vidék lakosságmegtartó erejét, és a szolgáltatás színvonalának emelkedése segít a közutak tehermentesítésében is. A fejlesztéseket hazai és uniós források biztosítják, köztük az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF). Hasonló fejlesztésekre országosan 400 milliárd forintot költhetünk ebben a pályázati ciklusban.
Bóna Zoltán országgyűlési képviselő, Pest megye fejlesztési biztosa elmondta, hogy a vasútszakasz felújítása, helyzetét tekintve, az agglomeráció, a főváros és az egész ország számára fontos. Gróf Széchenyi István közlekedésfejlesztési koncepcióját felidézve kiemelte: egyedül az állami vasútrendszer garantálja, hogy a pillanatnyi, egyedi, esetleg külföldi érdekek helyett az ország valós gazdasági érdekeinek megfelelő vasúthálózat épülhessen ki. A kormány a legnagyobb magyar alapvetései szerint fejleszti a vasúthálózatot.
A felújítás alatt álló vonalszakasz fontos része a mediterrán vasúti korridornak – tájékoztatott Veszprémi László, a MÁV Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese. Tavaly 3,5 millió utas vette igénybe, valamint Spanyolországtól Záhonyig 11 600 tehervonat haladt át rajta. A vasúti pálya jelenlegi állapota miatt sok helyen óránként 60 kilométerórára kellett korlátozni a sebességet, de a fejlesztések révén a jövőben ez akár 160 kilométerre is emelkedhet, amely kiugró színvonal-emelkedést jelent.
Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója elmondta, hogy a fejlesztés 28 kilométeres vasúti szakaszt érint, de ha beleértjük a Kelenföldről induló vonalat is, az 50 kilométert is eléri. A felújítás által új, biztonságosabb peronok, átjárók, liftek, zajvédő falak épülnek és P+R parkolókat alakítanak ki, valamint megújul a százhalombattai, az iváncsai és a pusztaszabolcsi vasútállomás. (Forrás és fotó: MTI, HTV)