Különórák mindenáron?
Se szeri, se száma a magántanároknak, és soha ennyi különfoglalkozásra nem küldhettük gyermekünket, mint amelyek ma rendelkezésre állnak. Nincs is baj a különórákkal – és a sporttal sem –, az a kérdés, hogy milyen korán szoktassuk hozzá gyermekünket ahhoz, hogy kötelességei vannak, és a játék háttérbe szorul.
Tovább...Mozgékony vagy hiperaktív? Nem mindegy!
A hiperaktív ugyanolyan jelző lett, mint a „kis rosszcsont”, pedig a figyelemhiányos hiperaktivitás betegség. Felületes ismeretekkel a hiperaktivitás tünetei könnyen összetéveszthetőek egy élénk, egészséges gyerek viselkedésével. A gyerekek szeretnek ugrándozni, futni, szaladni, nem bírnak megülni a fenekükön, és mindent elkövetnek, hogy felhívják magukra a figyelmet. Így a legkönnyebben ráragasztható bélyeg mostanában a kicsit is eleven gyerekekre a hiperaktivitás stigmája.
Tovább...Tanulási zavarok azonosítása és kezelése
A tanévnek igaz vége van, de a tanulási nehézség/zavar, nemcsak a szeptembertől júniusig tartó időszak problémája – ha fennáll! Bizony az egész nyárra, az egész évre és a gyermek jövőjére is kihatással van. Hogy mi a különbség az SNI/BTMN között és mit jelentenek ezek a rövidítések – ezekről beszélgettünk Vikukel Zsuzsa, fejlesztő pedagógussal az ÉRD FM-en.
Tovább...Tényleg leterheltek a mai diákok?
Már az alsósok is messze túlszárnyalják a szüleiket, ami a „munkaidőt” illeti. Egy magyar kisiskolás ugyanis közel 50 órát áldoz hetente a sulira, a felsősök és a gimnazisták akár 65-öt. A pedagógusok szerint a diákok rettenetesen leterheltek, az oktatási szakértő pedig lehetne orvosolni a helyzetet.
Tovább...A 21. századi tanár
A modern technológia életünk megannyi területét megváltoztatta: azt, ahogy kommunikálunk, ahogy együtt dolgozunk, tanulunk, és persze, ahogy tanítunk. Mindezen változások eredményeként olyan szavak jelentek meg a mindennapi szókincsünkben, mint a digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók és, ennek a cikknek a főszereplője, a 21. századi tanár.
Tovább...Multitasking – most akkor igen, vagy nem?
A multitasking már egyáltalán nem új jelenség, arra azonban továbbra sem sikerült választ találni, hogy hasznos-e vagy sem – serkenti az agyműködést, vagy éppen rombolja azt. Egymásnak ellentmondó érvelések és tanulmányok, miközben persze csináljuk, ha káros, ha nem. De hol az igazság?
Tovább...A „fekete pedagógia” jelenségvilága
A fekete pedagógia jelensége már jóval azelőtt létezett a családban és az iskolában, mielőtt magát a fogalmat pontosan meghatározták volna. Arról a negatív hatásrendszerről van szó, amely tudatosan vagy nem tudatosan megjelenik a nevelés során, és szemben a pedagógia deklarált szándékával nem segíti, hanem gátolja a neveltek harmonikus fejlődését.
Tovább...Az iskolai számonkérések hátteréről fejlesztőpedagógus szemmel
Alig néhány – igencsak munkás – hét van hátra a suliból, de nagyon nehéz már az iskolatáska. Most kéne belehúzni, jól teljesíteni: a kétesre álló jegyeket kijavítani. Miért kell javítani? Mert egyszer csak eljön a továbbtanulás ideje, és akkor bizony számítani fognak az évvégi, félévi jegyek, és a mélyből felkapaszkodni igen nehéz.
Tovább...Beiskolázás előtt
Idén is eljött az iskolaválasztás időszaka. A leendő nebulók elkezdhetnek készülni első iskolás évükre, emellett pedig szakemberek felmérik a lurkó iskolaérettségét.
Tovább...Hogyan éljük túl a dackorszakot?
"Akarom" – hallhatjuk ezt a saját pár éves kisgyerekünktől, vagy csak a környezetünkben és olykor bánthatja a fülünket, hiszen úgy illik, hogy szeretnénk, és nem akarunk…
Tovább...