Kamerával a város fölött

Újfent beigazolódott, hogy egyre izgalmasabb látványra van szükség, hogy egy fénykép kiemelkedhessen a ránk zúduló információözönből. A Város felett című tárlat a művelődési központban nyílt meg, folytatva az immár több esztendős gyakorlatot, hogy rendre a fotográfia valamely érdekes, különleges ágának képviselője kap bemutatkozási lehetőséget.

Csillik Gábor képei első ránézésre is érdekesek, elsősorban a nézőpont okán, ahogy erre megnyitójában az alkotó egykori alma materének, a Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnáziumnak az igazgatója, Pintérné Bernyó Piroska is utalt. Ezeket a képeket nézve nem kell magyarázatokat keresni, hogy mit is akar velük a szerző kifejezni – mondta –, a látvány magáért beszél.

A fővárost és környékét, a lakótelepeket, a parkokat, a hidakat és az utakat egészen más szemmel látjuk, illetve más szemmel láttatja velünk a fotós. Úgy, ahogyan ő maga is megéli a látványt a hivatásként gyakorolt rendezvényfotózás keretei közül kiszabadulva. S a szabadság kifejezésnek itt különös jelentősége van! Ahogy annak a nagyon találó idézetnek is, amivel mondandóját zárta Bernyó Piroska Gárdonyi szavait citálva: „A műalkotás egy szép rezgésnek a megörökítése. Egy lelki mámor feledhetetlenné tevése.”

Szabadság és mámor – kulcsfogalmak Csillik Gábor képeiről szólva. Ezek teszik ugyanis mássá, többé és különlegessé azokat felvételeket, amelyekhez hasonlók készítése ma már például földről irányított drónokkal szinte bárki számára lehetséges. Azt a pluszt, amit ezeken a felvételeken látunk, s ami nem kevés, nem más adja, mint a fotók készítésének a módja, pontosabban körülményei.

Csillik Gábor szó szerint a város fölé emelkedik: adótornyokra, hidakra – a Lánchídra például – mászik föl nyakában a kamerával, hogy látképeit elkészíthesse. Ez már önmagában is adrenalintermelő kaland, olyan, ami a szabadság mámoros érzésével tölti el a fotográfust, aki ugyanakkor rezzenéstelen kézzel tartja a fényképezőgépet, s biztos szemmel formálja kompozícióvá a látványt.

A fotográfiának egy új műfaja van kialakulóban, a táj- és városfotózás keretei tágulnak, a határ szinte a csillagos ég. Ez persze kicsit túlzás, bár borzongató belegondolni, hogy Csillik Gábor fölmászott Magyarország legmagasabb építménynek, a 314 méter magas lakihegyi adótoronynak a csúcsába – a kecses acélszerkezet kilengése 8 méter! –, hogy onnan fotografálja a tájat. Az eredmény természetesen látható a kiállításon, január 29-ig.

(Érdi Újság)

Címkék