Boldogságórák a bolyaisok órarendjében
Mi a boldogság kulcsa? Talán még felnőttként is nehéz válaszolni a kérdésre. Pedig a szakemberek szerint a boldogságra való képesség tanulható és tanítható. Ezt és a pozitív pszichológia módszerét vette alapul a Jobb Veled a Világ Alapítvány, amikor az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Intézetével közösen kidolgozta a Boldogságóra Programot, aminek keretében boldogságórákon tanítják óvodáskortól az érettségiig arra a kicsiket és nagyokat, hogyan lehetnek lelkileg egészséges gyermekek, fiatalok és majd aztán felnőttek. Az Érdi Bolyai János Általános Iskolában Paraszthy Ildikó vezette be a módszert a saját osztályában tavaly, de idén, amikor már második éve nyerték el a Boldog Iskola címet, minden évfolyamon tartanak a kollégái is havi egy-egy boldogságórát.
A pozitív pszichológia a tudományágon belül az 1990-es évek végén indult világ körüli hódító útjára azzal, hogy nem azt feszegetik, amiben az egyén sikertelen vagy kudarcot vallott, hanem az erősségekre koncentrálnak és arra, hogyan lehet ezeket még tovább fejleszteni. A Boldogságórák Programja éppen ebből a pszichológiából indult ki, és egyre több országban vezetik be a tantervbe, itthon is már több, mint 1000 oktatási intézményben tanítják. Az órák célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem, hogy vezérfonalat adjon az iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, megismerjék a testi-lelki egészségmegtartáshoz szükséges feltételeket.
A szakemberek szerint két fontos tényező befolyásolja jelentősen a boldogságszintünket: a boldogságteremtő képesség – azoknak a technikáknak, stratégiáknak a fejlettségi szintje, amikkel pozitív élményállapotba hozhatjuk magunkat – és a stresszkezelés hatékonysága. Mindkettő tanulható. A diákok játékos feladatokkal egyénileg, páros vagy csoportos munkában ismerkednek meg a hála, a megbocsátás, az optimizmus gyakorlásával, a kapcsolatok ápolásával, boldogító jó cselekedetekkel, célok kitűzésével és elérésével, különböző megküzdési stratégiákkal, az apró örömök élvezetével és a fenntartható boldogság fogalmával.
A boldogságórák célja, hogy megváltoztassa a negatív gondolkodásmódot, és a tanulásban egy optimista hozzáállást kialakítson a diákok körében, de foglalkozik a tanárok jól-létével is, és igyekszik valamilyen formában a szülőket is bevonni a programba. Prof. Dr. Bagdy Emőke, a Boldogságóra könyvek társszerzője, klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, a Személyiség- és Klinikai Pszichológiai Tanszék professor emeritusa azt írja a programról: “Arra törekszünk, hogy a boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet. Gyermekeink így a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, majd boldogságra képes emberré válhatnak.”
Az Érdi Bolyai János Általános Iskolában a 4/c boldogságóráján járt az Érd FM 101.3 munkatársa. Hallgassa meg a helyszínen készült riportot!