Párizsban nyílik kiállítása három érdi festőnek
„Lettre d’invitation”, azaz: egy igen megtisztelő meghívólevelet kapott májusban az Érdi Galéria, amelyben a párizsi TOKO Galéria közös kiállítására invitálják Fritz Rautner, Karsch Manfred és Kéri Mihály érdi festőművészeket. Így e szívélyes meghívásnak eleget téve, városunk három közismert alkotójának szeptember 11-én nyílik meg a tárlata a francia főváros központjában, amit október 6-ig látogathat a párizsi művészetkedvelő közönség.
A különleges lehetőség előzményeiről és a felkészülésről Kéri Mihállyal beszélgettünk, aki nemcsak kiállítóként, hanem az Érdi Galéria művészeti vezetőjeként is képviseli majd városunkat.
- Nem nehéz kitalálni, hogy ennek a megtisztelő meghívásnak voltak előzményei, hiszen a párizsi galéria tulajdonosának valahonnan ismernie kellett az érdi művészeket ahhoz, hogy tárlatot szervezzen számukra. Hogyan kerültek kapcsolatba a TOKO Galériával?
- Természetesen nem a véletlen műve ez a meghívás. Ennek az volt az előzménye, hogy az Érdi Galériában az elmúlt évben volt egy dél-koreai művészeket bemutató kiállítás, amit egyébként egy párizsi galéria közvetített, előbb Budapestre, majd Érdre. Ez volt az a kapcsolat, amelynek révén megismerkedtünk a párizsi galéria vezetőjével. Már akkor szóba került, hogy ezt az együttműködés érdemes lesz folytatni. Így egyszer csak kaptunk egy meghívólevelet Kohki Nishikawa, a TOKO ShowRoom Galéria vezetőjétől, amelyben az Érdi Galériában kiállított művészekről kért tőlünk katalógusokat. Aztán májusban megérkezett az a meghívólevél, amelyben a párizsi galéria vezetője – a rendelkezésére álló anyag alapján – Fritz Rautnert, Karsch Manfredot és engem kért fel egy közös kiállításra a belvárosi TOKO Galériában, amelynek a megnyitóját szeptember 11-ére tervezték. Sajnos, nem ismerem ezt a galériát, csak arra volt módom, hogy interneten megnézzem a honlapjukat, így elsősorban az ott található információkon és filmeken keresztül sikerült tájékozódnom. Az kiderült számomra, hogy ez a hely nem kizárólag galériaként működő intézmény, illetve nemcsak képzőművészeti kiállításokkal foglalkozik, hanem különféle zenei produkciókkal is várja a közönséget. Nyilvánvaló, hogy a galériatulajdonos érdeklődési köre miatt van ez így, sőt, nekünk is megüzente, hogy a megnyitón sajátos meglepetésben is részünk lesz, amiről csak annyit árult el, hogy magyaros jellegű zenei produkcióra is számíthatunk majd. Ugyanakkor feltétlenül meg kell még említenem, hogy ennek a művészeti kapcsolatnak van még egy fontos érdi szereplője, ő Fülemen Róza, aki pár évig diplomatafeleségként Párizsban élt, így kiválóan ismeri az ottani képzőművészeti életet, és úgy is, mint hungarikum nagykövet, közbenjárt abban, hogy az európai kultúra fellegvárában, Párizsban szerepeljenek az érdi művészek, és hogy az együttműködés, majd ez a kiállítás megszülethessen.
- Nem lesz egyszerű a képek szállítása, hiszen nemcsak körültekintő, de költséges feladat is egy kiállítás anyagát külföldre vinni. Vajon az ezzel járó költségeket a művészeknek kell állni?
- A szállítás és persze a kiállításon való részvétel a mi feladatunk lesz, sőt, már a kiállítás berendezése, elkészítése során és persze a megnyitón is jelen kell lennünk, ami így több napos ott tartózkodást igényel a részünkről. Ezt követően pedig október 6-a után – amikor a kiállításunk véget ér – ismét oda kell utaznunk, hogy a festményeket hazaszállítsuk. Mindez nem kevés anyagi áldozattal jár, ezért azzal a kéréssel fordultunk T. Mészáros András polgármesterhez, hogy amennyiben módja van a városnak, járuljon hozzá a költségekhez, és támogassa ezt a különleges alkalmat. Kérésünk meghallgatásra talált, így ha nem is teljes egészében fedezve, de a költségek egy részét az önkormányzat biztosítja számunkra. Sőt, még ajándékcsomagokat is előkészítettek erre az alkalomra, amelyekkel mi lephetjük meg a galériavezetőt és munkatársait, így ezzel a gesztussal – Érd város védjegyével ellátva – mintegy delegációként is megyünk Párizsba, remélve, hogy jó hírét visszük majd Érd Megyei Jogú Városunknak.
- Annál is inkább, mert ha jól sejtem, a kiállítást követően további együttműködésben bíznak…
- Ez így van, hiszen ez a jó kapcsolat már megteremtődött, így természetes, hogy mindegyik félnek hasznos lenne, ha nem zárulna le ezzel a kiállítással, hanem hosszú távra tervezhetnénk. Ezért jómagam is azt fogom képviselni, hogy a két galéria között egy élő, folyamatos kapcsolat alakuljon ki a továbbiakban, különféle kulturális események közvetítésével.
- Egyébként, mint tudjuk, Párizst egykoron a művészetek, különösen a képzőművészet fellegváraként tartották számon. Vajon ma is így van ez? Most is nagy kiváltságnak számít Párizsban kiállítani?
- Talán még a múlt század előtt, az 1900-as évek elejétől és kicsit azt megelőzően, valóban Párizs volt a művészeti élet központja, ráadásul nemcsak Európában, hanem világviszonylatban. Ez az utóbbi években már nem folytatódik ilyen módon, hiszen más városok is felnőttek hozzá. Most éppen inkább Berlin számít Európa kulturális fővárosának, de természetesen Franciaország és Párizs továbbra is olyan hagyományokkal bír, és ott ma is olyannyira erős a kortárs művészet, hogy ebben a vonatkozásban szinte különbséget sem lehet tenni Párizs és Berlin között. Természetesen óriási megtiszteltetés számunkra ez a meghívás, és az is, hogy egy párizsi belvárosi galériában kiállíthatunk, ám el kell, hogy mondjam, ez mégsem olyan nagy meglepetés számunkra, mert egyikünknek sem ez lesz az első alkalom, hogy külföldön is bemutatkozik a festményeivel. Olaszországban, Németországban, Lengyelországban, Litvániában, Svédországban, s még sorolhatnám hány országban ismerhetik Fritz Rautner, Karsch Manfred alkotásait és az én munkáimat, és úgy tűnik, most elérkezett az ideje, hogy Párizsban is láthatja majd a nagyközönség – mondta beszélgetésünk végén Kéri Mihály.
Bálint Edit
Érdi Újság