A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat első rendszerelemei, a változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok megkezdik éles üzemüket, a mérések 2015. március 26-tól már joghatással járnak – közölte az ORFK. 2014-ben – az előző évihez képest – emelkedett a közúti balesetben elhunytak száma – emlékeztet a rendőrség közleménye. Az új ellenőrzési pontokon elhelyezett műszerek nem csak a sebbeségtúllépést regisztrálják: a záróvonal átlépésétől a biztonsági öv használatáig számtalan dolgot tudnak figyelni.
Véget ért és sikeresen zárult a változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok (KKEP) tesztüzeme. 2015. március 26-tól a rendőrség megkezdi az eszközök éles üzemeltetését, így a közúti közlekedés résztvevői immáron joghatással járó mérésekre számíthatnak az ország teljes területén – fogalmaz az ORFK Kommunikációs Osztályának közleménye. A 160 darab változtatható helyű KKEP a már rendszerben lévő 80 darab mobil sebességmérő berendezést váltja ki, azokat legfeljebb a használatból átmenetileg kivont KKEP-k pótlására használja a továbbiakban a rendőrség.
Az objektív felelősség 2008. évi bevezetése óta egészen 2013-ig a sebességtúllépések miatt kiszabott bírságok átlaga folyamatosan és jelentős mértékben csökkent, 39 266 forintról 33 925 forintra, azonban tavaly emelkedés volt tapasztalható. Ebből következik, hogy a megbírságoltak nagy többsége a megengedett sebességhatárt olyan mértékben lépte túl, hogy a közigazgatási eljárás során a legalacsonyabb, 30 000 forintos bírságot kapta kézhez.
Ugyanakkor tavaly megtört ez a kedvező – a haladási sebesség csökkenésére utaló – tendencia, és a bírságok átlaga 33 925 Ft-ról 34 031-re emelkedett. Sajnálatos módon a kedvezőtlen változás 2014-ben a közlekedési balesetek során elhunytak számában is megmutatkozott. Magyarország közútjain, a halálos kimenetelű baleseteket következtében 2013-ban 591-en, míg 2014-ben 626-an vesztették életüket.
Először csak sebességet mér
A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat megvalósításával a közlekedésben résztvevők motiválásán keresztül a rendőrség elérendő célja, hogy a járművezetők törekedjenek a sebesség megfelelő megválasztására, és tartsák be a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó, mind a többi közlekedési szabályt.
A rendszer első elemeként bevezetett változtatható helyű KKEP-k üzemeltetése alapfunkciókkal indul, amelyek közül joghatással csak a közlekedők haladási sebességének mérése jár. Ugyanakkor az eszközök a sebességellenőrzésen kívül a közlekedésrendészeti munkát is támogatják majd az automatikus rendszámfelismeréssel, a forgalomszámlálással és a torlódások észlelésével.
Várhatóan 2015 harmadik negyedévében jelennek meg azok a kiegészítő funkciók, amelyek más, a közlekedésbiztonságot veszélyeztető szabályszegéseket is képesek lesznek rögzíteni és az eljárások lefolytatásához továbbítani. A változtatható helyű KKEP-k ellenőrzik majd a fényjelző készülékek jelzésire és a vasúti átjárón történő áthaladásra vonatkozó előírások megtartását, az autóbusz forgalmi sávok és a leállósávok igénybevételét, valamint a biztonsági öv használatát is. Képesek lesznek észlelni a közúton közlekedő, veszélyes árut szállító járműveket, a behajtási tilalom megszegését, a záróvonal átlépését és azt is, hogyha a közlekedők a kötelező haladási irányra vonatkozó előírásokat szegik meg.
A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat szintén jelentős elemei lesznek a fix telepítésű KKEP-k, amelyek az ország közel 130 helyszínén mindösszesen 365 forgalmi sávot figyelnek majd.
- 1 km/h = 2.200 élet
Az Európai Bizottság célja a közúti balesetek halálos áldozatai számának felére csökkentése 2020 végéig az Európai Uniót képező tagállamok területén. Az ún. „Power Model” alapján – amely a sebességnövelés és a balesetek kialakulásának valószínűségét vizsgálja – megállapítható: amennyiben minden egyes járművezető, állandó jelleggel csupán egyetlen km/h-val csökkentené járműve haladási sebességét, úgy ezzel évente 2200 ember életét lehetne megmenteni Európában.