Marianumosok találkozója a Felvidéken

A Marianum Iskola ebben az évben sikeresen pályázott az Emberi Erőforrások Minisztériuma által hirdetett Határtalanul! programban,  aminek célja, a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése, a szomszédos országok magyarlakta területeinek és lakosságának megismertetése a hetedikes fiatalokkal. Harmat Luca osztályfőnök beszámolója az utazásról:

Hasonló tartalmaink:

2016. április 6-án indultunk 44 tanulóval, 4 pedagógussal és iskolánk püspöki biztosával, Hajdu Ferenc atyával a Felvidékre, ahol utunk első állomása Komáromba vezetett. Az ottani Marianum iskola tanulói és pedagógusai nagy szeretettel fogadtak minket, apró ajándékokkal is készültek.

Ezt követően a komáromi erődrendszert tekinthettük meg, ahol a gyerekek örömmel idézték fel Klapka György 1848-1849-es hősi várvédését, illetve hogy Laborfalvy Róza innen szerzett menlevelet Jókai Mórnak. Ez azért fontos számunkra, mert így a tanulók tanórán megszerzett tudása élővé válhatott e falak között.

Az erődrendszer megtekintése után a Jókai Emlékmúzeum kiállítását tekintettük meg, majd ezt követően szentmisén vettünk részt, amit Ferenc atya celebrált.

Némi szabadidő után újra buszra szálltunk, és több órás utazás után érkeztünk meg Garamszentbenedek bencés apátságába, ami nemzeti kulturális emlék, és Szlovákia második legnagyobb kolostora. Ferenc atya itt felhívta figyelmünket a csodálatosan szép szárnyas oltárra és a templom gótikus kapujára, illetve megtekintettük a Szent Vér ereklye kápolnáját is.

Ezen a napon már csak a kokavai szállás elfoglalása várt ránk, ahol a gyerekek mindkét este közösségépítő játékokban vehettek részt, és megtapasztalhatták, hogy milyen jó érzés az iskolán kívül is közösséget alkotni.

Másnap újra útra keltünk. Első állomásunk ezen a napon Szklabonyán, azaz Mikszáthfalván volt, ahol a Mikszáth Kálmán emlékházat tekintettük meg, elsétáltunk a falu 14. században épült római katolikus templomába is, és újkori népi játékokat próbálhattak ki a gyerekek.

Utazásunk során az egyik legjelentősebb hatással a Füleki vár és múzeum volt tanítványainkra, ahol megmászhatták a várfalat, foghattak ágyúgolyót, kipróbálhatták, hogy milyen nehezek voltak a középkori mellvértek és fegyverek, és megtanulták az újkori puskák megtöltésének és használatának módját is.

Második napunk vége felé Rimabányára érkeztünk, ahol egy Árpád-kori templomot tekinthettünk meg. A déli bejáraton át a hajóba lépve a szemközti falon hatalmas felületű falkép tárult elénk: Szent László király legendája.

Utunk harmadik napján Rozsnyó városába érkeztünk meg először, ahol a délelőttünk nagy részét töltöttük. Bebarangoltuk a város nevezetességeit: felkerestük a székesegyházat és megmásztuk az őrtornyot.

Utazásunk vége felé közeledve a betléri Andrássy kastélyt kerestük fel egy romantikus építményekkel, műbarlanggal és vízeséssel ellátott csodálatos angolpark közepén. Azonban az épület belsejében sem kellett csalódnunk, ahol képtárral, zene- és vadász-szalonnal, könyvtárral, korabeli bútorokkal, porcelánokkal és egzotikus gyűjteményekkel találkoztunk.

Utolsó felvidéki városunk, ahol megálltunk, Kassa volt, ami jelenleg Szlovákia második legnagyobb városa, katolikus érseki és evangélikus püspöki székhely. A Szent Erzsébet főszékesegyház, ismertebb nevén a kassai dóm altemplomában megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc sírját, és közösen elénekeltük a Himnuszt.

Felvidéki kirándulásunkról mindannyian rengeteg élménnyel tértünk haza, mégis az a legfontosabb, hogy a gyerekek láthatták, hazánkat körbevevő más országokban is élnek magyarok, akik bár területileg nem, de szívünkben hozzánk tartoznak.