Fogyasztóvédelem, helyben

Januártól átalakult a fogyasztóvédelmi hatósági intézményrendszer: most már a járási hivatalokban is intézheti a lakosság fogyasztóvédelmi ügyet, kérhet tanácsot például jótállási, szavatossági, panaszkezelési kérdésekben.

Hasonló tartalmaink:

A fogyasztóvédelmi beadványokat, panaszokat a járási hivatal hatósági osztályán, illetve a kormányablakban is be lehet adni, tehát az érdieknek ezért már nem kell Budapestre utazniuk – mondta kérdésünkre az Érdi Járási Hivatalhoz tartozó Közlekedési és Fogyasztóvédelmi Főosztály fogyasztóvédelmi osztályvezetője, dr. Helembai Szilvia. Az osztályvezetőtől megtudtuk azt is: Érden kettős feladatot látnak el, hiszen nemcsak helyi, hanem megyei illetékességük is van, így eljárhatnak a bonyolultabb, összetettebb fogyasztóvédelmi ügyekben is.

– Utóbbiakhoz tartoznak a fogyasztói csoportok szervezésével, a gazdasági reklámokkal, árubemutatókkal, elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokkal és közműszolgáltatással kapcsolatos egyes ügyek, illetve a rezsicsökkentéssel kapcsolatos panaszok. Gyakrabban fordulnak elő egyszerűbb esetek, ezek az eladási ár feltüntetésével, a termékek minőségi kifogásának kezelésével, a szavatossággal, jótállással, valamint az általános kereskedelmi feltételek szabálytalanságaival kapcsolatosak, és ide tartoznak a fiatalkorúak dohány-, és alkoholtermékekkel, valamint szexuális termékekkel való kiszolgálása is – tette hozzá dr. Helembai Szilvia. Mint hangsúlyozta: a szerződéses jogviszonyokra vonatkozóan nem rendelkeznek hatáskörrel, polgári jogvita esetén a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testülethez, illetve a bírósághoz kell fordulni.

– Az ügyintézési határideje 21-70 nap, az ügy bonyolultságától függően, de elmondható, hogy az egyszerűbb tájékoztatást néhány napon belül megadjuk. Hosszabb ügyintézésre a piacfelügyeleti, illetve és közműszolgáltatással kapcsolatos ügyekben lehet számítani – tette hozzá a szakember, akitől megtudtuk azt is: az eljárás ingyenes és illetékmentes, de csak akkor indítható meg, ha a fogyasztó már megpróbálta vitás ügyét rendezni a szolgáltatóval, amit igazolnia is kell – jegyzőkönyvvel, vagy a telefonbeszélgetés azonosítójának megadásával, illetve a szolgáltatóhoz írt levéllel, és az ara érkezett válaszlevéllel.

Az Érdi Járásból az év első hat hetében összesen 18 fogyasztóvédelmi panasz érkezett; többségük elektronikus hírközléssel, elektronikus kereskedelemmel, valamint jótállással, szavatossággal kapcsolatos, és elmondható, hogy minden üzlettípusra jellemzőek, a kisvállalkozóktól a multicégekig.

Jó tudni, hogy egyéb változások is életbe léptek a fogyasztóvédelemben: az üzlettel rendelkező vállalkozásnak jól láthatóan és olvashatóan fel kell tüntetnie székhelyének címét, és azt, hogy panasz esetén a cég melyik címén, telefonos vagy akár e-mailes elérhetőségén reklamálhat a vásárló. Ki kell írni az üzletben az illetékes békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét is, és ha biztonsági szolgálat működik az üzletben, annak nevéről és székhelyéről, működésének vásárlókat érintő szabályairól is jól láthatóan tájékoztatni kell a vevőket. A lapunk által megkeresett üzletek vezetői tudósítónknak elmondták: az előírásokkal tisztában vannak, és eleget is tesznek ezeknek. A hatóság tapasztalatai is ezt mutatják; a boltok ellenőrzését egyébként éves témavizsgálatok és lakossági bejelentések alapján végzik.

Á.K.

 

Címkék