Szerdától hóügyelet
November 15-én indul a hóügyeleti időszak, ami március 15-éig tart majd. Az ÉKFI már megkezdte a felkészülést: feltöltik és kihelyezik a homokládákat, sószóró és hótoló berendezést szerelnek a teherautókra. A lakosságnak is érdemes gondoskodnia azt autók téli gumija, felszerelése mellett az útszóró anyagokról is.
A hóügyeleti időszak november 15-én indul, és március 15-ig tart az ÉKFI-nél. Mint Mészáros Mihály intézményvezető elmondta, a hóügyeleti terv elkészült, az illetékes önkormányzati bizottság elfogadta, és a hideg beálltával folyamatosan figyelik az időjárás-előrejelzést, hogy mikor van szükség beavatkozásra. Az éjjel-nappali készenlétet, telefonügyeletet, illetve a tényleges munkavégzést ugyanis csak ekkor rendelik el.
Az előkészületeket természetesen már előbb megkezdik:
– A homokszóró ládákat feltöltjük, kihelyezzük, platós teherautóinkra sószóró, illetve hótoló berendezést helyezünk. Hat útvonalon hat sószóró teherautó közlekedik majd szükség esetén – mondta el az ÉrdMost-nak Mészáros Mihály, akitől megtudtuk azt is: az időjárási helyzet függvényében hat-hét kisteherautó segít be a mellékutcák takarításába – a sószórást ezekről a járművekről kézi erővel végzik.
Bár tavalyról maradt némi homok, ez csupán annyira elég, hogy az utcai ládákat feltöltsék, így új készletekkel indulnak a télnek. A homokot és a sót kalcium-klorid oldattal keverik – így csökkenteni tudják a fagyáspontot. A díszburkolatot csak kalcium-kloriddal síkosságmentesítik – tudtuk meg Mészáros Mihálytól.
Érdemes otthonra is időben beszerezni az útszóró szereket – tavaly, mikor a tél rendkívül hideg volt, és sok volt a jegesedés, pillanatok alatt elfogytak a boltok polcairól. Sokan próbáltak az ÉKFI-től útszóró sót beszerezni, de – mint az intézményvezető hangsúlyozta – a közterület-fenntartónál nem vásárolhatók ilyen szerek.
Mint a a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában elhangzott, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. felkészülten várja a telet. Pécsi Norbert Sándor, a társaság kommunikációs vezetője jelezte: ütemezett, szervezett munkával először a legfontosabb útszakaszokon – autópályákon, főutakon, felüljárókon – kezdik majd meg a hó eltakarítását, ezt követik az alacsonyabb rendű, kevésbé forgalmas részek.
Mint mondta, öt centinél vastagabb havat tudnak hatékonyan eltakarítani, ennél vékonyabb rétegnél sózást alkalmaznak. Hangsúlyozta: a közlekedés zavartalansága érdekében a járművezetők partnerségére is szükség van, ennek részeként említette a nyári gumik télire cserélését.
A műsorban elhangzott: a téli időszakban mintegy négyezren dolgoznak majd körülbelül hétszáz szórógéppel és hóekével azon, hogy az ország 32 ezer kilométernyi közútja járható maradjon – írja az MTI.
(ÉrdMost, MTI)
(Képünk illusztráció)