Már ezen a nyáron könnyebb lehet a közlekedés Érden

Várhatóan a tervezettnél korábban birtokba vehetik az érdiek a Szent István-hidat. Október elseje volt az eredeti határidő, de most úgy számolnak, hogy augusztus végén már lehet közlekedni a vasút feletti átkelőn. Ezzel csökkenhet a városközpontban lévő alagút forgalma is. Az alapkőletétel tavaly augusztusban volt, a hivatalos átadás szeptemberben valószínű, pontos dátum még nincs. Feczkó Róbert, a kivitelezéssel megbízott A-Híd Zrt. projektmérnöke azt hangsúlyozta, hogy ebben a hónapban majdnem minden munkával végeznek.

Hasonló tartalmaink:

Éppen egy évvel ezelőtt kezdődött az Európai Unió és a magyar állam által 1.3 milliárd forint értékben finanszírozott Szent István-híd építése, amely Érd keresztirányú forgalomelvezetését szolgálja a település északi és déli oldala között. Az elemekből összerakott híd a Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonal és a Budapest-Székesfehérvár vágánya felett épült fel rekord sebességgel. Jelenleg már csak a hidak csatlakozó részeinek kialakítása, a korlátépítés befejezése és a csomópontok kialakítása van hátra. Feczkó Róbert, projektmérnök tájékoztatása szerint júliusban minden nagyobb volumenű munkát befejeznek és a tervek szerint augusztusban megnyitják a forgalmat a Szent István-hídon. A híd folytatásában, az Elöljáró utca és a Velencei út csatlakozásánál, illetve a híd másik végén a Kossuth Lajos utcánál önkormányzati projekt részeként újítják fel az utat a Modern Városok programban. T. Mészáros András polgármester legutóbbi sajtótájékoztatóján újságírói kérdésre úgy fogalmazott, hogy a Velencei út környéke „utol fogja éri a híd munkálatait”, de a Kossuth Lajos utca – Szent István út kereszteződésénél valószínűleg csúszni fognak a munkák, mert egy terület még kisajátításra vár, ami általában hosszadalmas eljárás.

A Szent István-híd megépülésének köszönhetően várhatóan csökken a városközpontban a szinte állandó jellegű torlódás, igaz a tervek szerint a városon belüli felüljárók nem bonyolítanak tranzitforgalmat, hanem azt a célt szolgálják majd, hogy az itt élők tervezhetően elérjék az intézményeket, lakhelyüket, vagy a munkahelyüket.

Az A-Híd Zrt. projektmérnöke elmondta a hidak 60,7 méter fesztávolságúak, kétszer egysávosak. A szakemberek összesen 774 méter hosszú útszakaszt építettek ki, a híd hosszúsága 451 méter. Az új útszakaszokon kiépítették a közvilágítást és a csapadékvíz elvezető rendszert is. A Szent István-híd gyalogosan és kerékpárral is járható lesz, a gépkocsik pedig 50 km/h sebességgel közlekedhetnek.

Feczkó Róbert összegzésként azt mondta, több problémával is szembesültek a munka során, mert a hidak kivitelezését nehezítette a helyszín problémás megközelíthetősége, valamint a korlátozottan rendelkezésre álló vágányzári időpontok is, ugyanis csak néhányszor 2-3 órát kaptak a kivitelezők. Még a híd szerkezetének kiválasztását is nagy részben a vágányzárak rendelkezésre állása határozta meg, mivel kellő vasúti zár alatt a tenderben eredetileg szereplő hidak közbenső támaszainak kivitelezésére semmilyen esély nem volt. Emiatt egynyílású hidakra készült terv, 50-60 méter közötti szerkezetekkel. Az idő szűkössége miatt a kivitelezéshez szükséges alvállalkozók versenyeztetése is rendhagyó módon történt. Mivel a tervek éppen csak utolérték a kivitelezés ütemét, nem maradt idő az elkészült végleges tervek után történő versenyeztetésre. Ajánlatot kértek például acélgyártásra egy közelítő acél keresztmetszethez, amit már a megnyerés után véglegesített a tervező. Gyártói előzetes tervvizsgálatra sem volt idő, mert azonnal meg kellett rendelni az acél anyagot, hogy a tervezett vágányzári emelési időpontra a szerkezet mindenképpen ki legyen szállítva. Végül előregyártott pályatáblák gyorsították fel a munkát, ugyanis a vágányzárak korlátozottsága mellett a szakmunkáshiány és a téli időjárási körülmények miatt az A-Híd munkatársai felvetették, hogy a pályatáblák előregyártása jelentősen felgyorsíthatja a híd építését. A pályatábla gyártás lényege, hogy a két acél főtartóra keresztbe 20, illetve 21 db, teljes híd keresztmetszet szélességű, jelen esetben 1,98 méter hosszú pályalemez szeletet daruznak. Így az állványozáshoz szükséges daruzási feladatok lecsökkentek, mivel a próbacölöpözés és az alépítmény készítés ideje alatt, azzal párhuzamosan, műhelyben, technológiai kontroll mellett elkészültek a táblák. Ennek eredményeképpen a helyszínen körülbelül két nap alatt elkészültek a pályalemezek, így az összes többi munka is fel tudott gyorsulni.

Ba-Nyilas H.

Címkék