40a vasútvonal: megkezdődött a 2. ütem
A Kelenföld-Százhalombatta közötti szakasz 2017 májusában elindult korszerűsítése után megkezdődött a Pusztaszabolcsig tartó második ütem fejlesztése is.
A Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti vasúti pálya korszerűsítése két szakaszra bontva valósul meg. A Százhalombatta – Ercsi elágazás közötti, 15,7 km hosszú szakasz felújításának keretében 12,98 km hosszan teljesen új nyomvonalon épül ki a kétvágányú pálya. A kivitelezés befejezését követően itt 120/160 km/h sebességgel haladhatnak majd a vonatok. A beruházás keretében teljesen megújul Százhalombatta állomás is.
A közlekedés megkönnyítése és az utazók kényelme érdekében korszerű magasperonokat alakítanak ki, új gyalogos peronaluljáró, rámpák, liftek és perontetők épülnek, a térvilágítást is modernizálják. Az állomás környezetében 61 férőhelyes P+R parkoló és 40 férőhelyes B+R parkoló létesül, így kényelmesebbé válik a vasút megközelítése. A korszerűsítés keretében a teljes szakaszon megújul a villamos felsővezetéki hálózat, kiépítik a villamos váltófűtést, 14 műtárgy és 6 különszintű csomópont épül vagy épül át. A vasúti zajhatás csökkentésének érdekében összesen 1,2 km hosszan zajvédő falat emelnek. A szakasz kivitelezését az SZ-E Konzorcium végzi nettó 48,2 milliárd forint értékben.
Ercsi elágazás és Pusztaszabolcs között szintén megvalósul a 12,2 km hosszú, kétvágányú vasúti vonalszakasz teljes átépítése, a kapcsolódó létesítmények korszerűsítése. Összesen 33 km hosszúságú hézagnélküli vágány épül, a villamos felsővezetéki hálózatot felújítják, a villamos váltófűtést kiépítik.
A fejlesztésnek köszönhetően 160 km/h lesz az engedélyezett pályasebesség, a szakaszon 6 szintbeni csomópont és 10 műtárgy épül vagy épül át. A zaj- és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken összesen 810 m zajvédő fal létesül. Iváncsa állomás megállóhellyé épül át, teljes körűen felújítják Pusztaszabolcs állomást is. Mindkét helyen korszerű magasperonok, új gyalogos peronaluljáró, rámpák, liftek, perontetők épülnek, korszerű térvilágítási rendszert létesítenek és elbontják a használaton kívüli állomási épületeket. Iváncsa megállóhelyen 124 férőhelyes P+R parkolót, 56 férőhelyes B+R parkolót, Pusztaszabolcs állomáson 72 férőhelyes P+R parkolót és 120 férőhelyes B+R parkolót alakítanak ki, ezzel segítve az állomásra érkezők közlekedését. A szakasz kivitelezését az E-P Konzorcium végzi nettó 38 milliárd forint értékben.
Külön projektben, de a vasúti pálya megújításával összehangolt ütemezésben új elektronikus biztosítóberendezés, korszerű utastájékoztatási és távközlési rendszer épül. Megtörténik az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer 2-es szintjének (ETCS 2) telepítése is a Százhalombatta és Pusztaszabolcs állomás közötti teljes szakaszon. A kiegészítő munkálatok során megvalósul Százhalombatta és Pusztaszabolcs állomások felvételi épületének teljeskörű, illetve Iváncsa állomás felvételi épületének részleges rekonstrukciója. A beruházás részeként korszerűsítenek három állomási és három nyílt vonali útátjárót. A kivitelezést a SIEMENS Termelő, Szolgáltató és Kereskedelmi Zrt. végzi 18,6 milliárd forint értékben.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ügyfélorientált szolgáltatói jövőkép meghonosítására törekszik a vasúton is. A kötött pályás infrastruktúra fejlesztésének elsődleges terepe a nagyvárosok közötti távolsági forgalom mellett a Budapest vonzáskörzetében zajló elővárosi közlekedés. A most induló projekt versenyképessé teszi a vasúti személyszállítást az egyéni közlekedéssel szemben a főváros és Pusztaszabolcs között. A fejlesztésnek köszönhetően az utasok a kaposvári, pécsi és szekszárdi vonalakon is rövidebb menetidőkkel számolhatnak. ”
Bóna Zoltán, Pest megye fejlesztési biztosa kiemelte: „Most Széchenyi alapvetései szerint fejleszti az állam a vasúti infrastruktúrát, azzal a fontos küldetéssel, hogy elsődleges szempont a személyszállítás, ezen belül az utasok biztonsága és kényelme. Ez a beruházás is az elmondott elvek mentén valósul meg. A következő hónapok, évek alatt megvalósuló fejlesztés nemcsak az ezen vasúti szakasz környékén élők, hanem a főváros, az agglomeráció és az egész ország számára is fontos.”
Veszprémi László, a MÁV Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: „A Százhalombatta – Pusztaszabolcs vonalszakasz szerepe jelentős a budapesti elővárosi személyközlekedésben, egyben a Mediterrán Korridor részeként fontos eleme az uniós árufuvarozási törzshálózatnak. Ugyanakkor a pálya jelenlegi műszaki állapota miatt helyenként 60 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, ami nyilvánvalóan nem felel meg a XXI. századi elvárásoknak, és elfogadhatatlan egy ilyen fontos pályaszakasz esetében. A mai ünnepélyes alapkőletételt követően a két szakaszban megvalósuló fejlesztés eredményeként közel 28 kilométer hosszon épül át a vasúti pálya minden eleme.”
Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója a beruházás ütemezését ismertette: „Az Ercsi elágazás – Pusztaszabolcs közötti szakasz korszerűsítése, a biztosítóberendezés és ETCS 2 kiegészítő munkálatok 2020 decemberében fejeződhetnek be. A Százhalombatta – Ercsi elágazás közötti szakasz átadása pedig ennél is korábban, már 2020 nyarán várható. A Kelenföld-Százhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése az ütemtervnek megfelelően halad, a pálya felújítása szintén 2020 nyarán, a biztosítóberendezés és ETCS 2 telepítési munkái pedig 2020 végéig fejeződhet be.”
A fejlesztés uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.
(Cikk és fotó: nif.hu)