Osztályfőnöki órák újragondolva és a tanulás tanítása

Az átmenetek pedagógiája volt annak az Őszi Pedagógiai Napoknak a kiemelt témája, amit a Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ november 19–23. között szervezett meg, és amihez, idén immár második alkalommal, az Oktatási Hivatal bázis intézményeként a Vörösmarty Mihály Gimnázium is csatlakozott előadásokkal.

Hasonló tartalmaink:

2017 óta az Oktatási Hivatal bázis intézménye az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium, és a tavaly év után idén ismét itt is zajlanak rendezvények az Őszi Pedagógia Napok keretében – mondta el Szilasné Mészáros Judit igazgató, aki hozzátette, hogy amikor a bázis intézményi programra pályáztak (azokat a legrangosabb iskolákat hívta meg a pályázatba az OH, akik meg tudják osztani a jó gyakorlataikat a köznevelésben dolgozó pedagógus kollégákkal és intézményekkel), akkor azt gondolták, hogy ez a saját folyamatos felkészülésüket is fogja inspirálni, azaz azt, hogy mindig utánanézzenek az éppen aktuális köznevelési feladatoknak. “Intézményvezetőként pedig azt gondoltam, hogy itt egy olyan munka folyik,  ami példaértékű lehet más intézmények és pedagógusok számára, és alkalmas pedagógusaink vannak, akik ezt be is tudják mutatni,” mondta el Szilasné Mészáros Judit.

A Pedagógiai Napok keretében a Vörösmarty Mihály Gimnáziumban szerdán délelőtt Maróti Zsolt Viktor magyar-történelem szakos, diákönkormányzatot patronáló tanár tartott előadást, bemutató órát és műhelyfoglalkozást az érdeklődő pedagógusoknak Rövidfilmek és drámapedagógiai gyakorlatok az osztályfőnöki órákon címmel. 

Az előadáson kiderült, hogy a résztvevő pedagógusok többsége volt már osztályfőnök, de módszertani képzést csak elenyésző hányaduk kapott az egyetemen vagy a főiskolán arra nézve, mit lehet kezdeni az osztályfőnöki órán a diákokkal, ha, jobb esetben, nem a lemaradásunkat akarjuk behozni történelemből vagy magyarból, vagy a hiányzások adminisztrációjának szenteljük az egész órát. Mert hogy lehet és kell is mással foglalkozni ezeken az órákon – például a diákokkal és az őket érdeklődő kérdésekkel. De mi is érdekelheti őket? Maróti Zsolt Viktor 10.-es osztályának érdeklődési listáján előkelő helyen szerepel például egymás megítélése vagy a karrierválasztás. A bemutató órán pedig a konfliktusok kezelését, annak módjait vitatták meg a diákok tanárukkal közösen egy erről szóló rövidfilm megtekintése után.

Hornung Zsuzsanna német szakos mentortanár „A tanulás tanítása” témakör rejtelmeibe vezette be egy interaktív előadás keretében az érdeklődő pedagógusokat, aminek során a résztvevők önmagukon is kipróbálhatták az agyféltekék működésének interferenciáját, megismerkedhettek az agyféltekék funkcióival és az ebből adódó, a tanítást-tanulást befolyásoló tényezőkkel.

Címkék