Agyféltekés módszerrel a sikeres tanulásért és tanításért

Hornung Zsuzsanna, az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium német szakos mentortanára tartott az Őszi Pedagógiai Napok keretében interaktív előadást az érdeklődő pedagógusoknak “A tanulás tanítása” címen, ahol megismertette a résztvevőkkel az agyféltekék funkcióit, és azt, hogyan lehet a tanulást is, a tanítást is sikeresebbé tenni egyrészt azzal, hogy mindkét agyfélteke működését ösztönzik a pedagógusok, másrészt, hogy a diákok kedvenc agyféltekének megfelelő tanítási módszereket, feladatokat, sőt, akár felmérőket használnak.

Hasonló tartalmaink:

Hornung Zsuzsanna azt mondja, nem forradalmi módszerről van szó, hiszen már a ’60-as években megjelentek az agyféltekék működésén alapuló módszertani könyvek, inkább az számít újdonságnak, hogy a téma mostanában újra előtérbe került. Ugyanakkor sajnos a tanárképzések tematikájából sok esetben hiányzik, legalábbis ez derült ki az interaktív előadáson résztvevő pedagógusok saját tapasztalataiból. Csak azok számára volt – úgy ahogy – ismerős a téma, akik például gyógypedagógiai képzést is végeztek.

- Egy tanárnak, aki a módszert alkalmazni szeretné a tanítás során, ismernie kell az agyféltekék funkcióit, azaz, hogy melyik agyfélteke mivel foglalkozik, és tudnia kell azt is, hogy az általa tanított diákoknak melyik a kedvenc agyféltekéjük – mondta el az Érd Fm 101.3-nak Hornung Zsuzsanna. A bal agyfélteke a számítógép: analizál, lépésről-lépésre halad, jelennel és múlttal foglalkozik, logikusan gondolkodik, mindenre magyarázatot keres. A jobb agyfélteke a kreatív őslény: nem analizál, a dolgokat a maguk teljességében ragadja meg, intuitív, tájékozódik a térben, felismeri az arcokat és a színeket, érti a humort és a szimbólumokat. Habár mindennapi életünk során, csakúgy, mint a tanulás során mindkettőt használjuk, mindenkinek van kedvenc agyféltekéje, ami viszont befolyásolja azt, hogy ő miben jó, tehetséges, és hogy hogyan tud sikeresebben tanulni.

Az interaktív előadás során a pedagógusok önmagukon is kipróbálták az agyféltekék működését, tanulótípus teszteket is kitöltöttek, és voltak nagy rácsodálkozások mind a feladat mikéntje, mind a feladat eredménye kapcsán. Mindenesetre a módszer olyan szinten lázba hozta, megfertőzte még azokat a pedagógusokat is, akik eddig nem hallottak róla, hogy megkérték Hornung Zsuzsannát, legyen folytatása az előadásnak, mert szeretnék a módszert a saját tantárgyaik módszertanába beépíteni.

Az agyféltekék működésére és interferenciájára épülő módszerben ugyanis az is jó, hogy bármelyik tantárgy tanítása során sikeresen alkalmazható. A sikerek kapcsán Hornung Zsuzsanna elmondta az Érd FM 101.3-nak, hogy ő maga a 90-es évektől használja a módszert, és legutóbb például a 2017-ben végzett nyelvi tagozatos diákjainak több, mint fele ért el az emelt szintű német érettségin 90% fölötti eredményt.

Hornung Zsuzsanna, aki több német nyelvvizsgára és érettségire felkészítő tankönyv szerzője, azt is elárulta az Érd FM 101.3-nak, hogy a következő tanév elején fog majd valószínűleg megjelenni az a szókincsfejlesztő feladatgyűjteménye, ami többek között figyelembe veszi az agyféltekék működését és a tanulótípusokat is.

Az Érd FM 101.3 interjúját Hornung Zsuzsannával itt tudja meghallgatni:

 

Címkék