Több szabad játékot, kevesebb irányítást
A szabad játék fontosságáról és szerepéről tartott előadást a XIX. Óvodai Szakmai Napok keretében dr. Pálfi Sándor, a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Karának dékánhelyettese.
A szakember az Ófalusi óvodában tartott hétfői előadáson hangsúlyozta: az óvodáknak nagyon fontos szerepük van abban, hogy a szabad játék lehetőségét biztosítsák a gyerekek számára, hagyjanak a napi foglalkozások között elég időt arra, hogy kötetlenül játszhassanak, valamint hogy a pedagógusok és a szülők ne irányítsák a kicsiket.
A szabad játék lényege, hogy örömmel teszi a gyerek, és közben saját belső világát éli át és értelmezi. Mint Pálfi Sándor fogalmazott: életünk kezdeti szakaszában képességeink eléggé “fogyatékosak”, viszont nagyon nagyon vágyunk arra, hogy a világot megismerjük és meg is értsük. Ennek a megismerésnek azonban korlátai vannak – és e korlátokat erénnyé tudja alakítani a játék.
– Ha mindig azzal szembesülnénk, hogy mi mindenre nem vagyunk képesek, nem lennénk motiváltak sem. A játék pont arról szól, hogy minden, amit megértek, és amire képes vagyok, az tökéletes boldogságot tud adni. Ez hajtja a gyereket előre, hogy mindig újabb és újabb kihívások elé állítsa magát, és valóban megértse és megismerje a világot – nyilatkozta az ÉrdTV-nek a szakember, hozzátéve: a játék – és főleg a szabad játék – az egyik legfontosabb személyiségfejlesztő eszköz, amely születésünktől elkísér minket, fejleszti a gondolkodást, segít az alkalmazkodásban, feloldja a szorongásokat és a félelmeket.